Cara Atasi Anak Tiada Selera Makan

8 Tips Elak Anak Hilang Selera Makan

Anak tiada selera makan, kurang berselera, makan sedikit sahaja atau langsung tak nak makan? Pening ibu bila anak ada masalah sebegini.

Anak Tiada Selera Makan

Anak yang tidak mahu makan kemungkinan sebab mereka hanya memilih jenis makanan yang disukai sahaja. Contohnya tak nak makan sayur, langsung tak nak makan bila ada sayur dalam pinggan nasi mereka. Atau juga kerana mereka asyik leka bermain sampai tak peduli nak makan.

Berbeza dengan anak yang tiada selera makan. Bukan sebab tak suka pada makanan yang dihidangkan, tapi tiada selera, kurang berselera. Kenapa tiba-tiba anak tiada selera makan?

Tidak Sihat, Kecacingan Dan Sembelit Antara Punca Utama Anak Tiada Selera Makan.

Anak yang tidak sihat mengalami gejala-gejala seperti sakit tekak, selesema, cirit-birit atau demam memang kebiasaanya tiada selera makan. Kebanyakkan selera makan akan kembali normal apabila mereka pulih.

Kecacingan juga boleh menyebabkan selera makan anak terganggu. Cacing tinggal dalam sistem pencernaan, menjadi parasit serta mengakibatkan pendarahan usus.

Anak yang sering mengalami sembelit juga akan berkurang selera makan. Perut menjadi tidak selesa dan sakit akibat pembuangan yang tidak lancar.

Punca-punca lain anak tiada selera makan:

  • Perubahan kadar pertumbuhan
  • Tekanan
  • Kemurungan
  • Aneroxia Nervosa
  • Kesan Pengambilan Ubat
  • Anemia

8 Tips Elak Anak Hilang Selera Makan

  1. Jangan membantah atau memarahi anak ketika mereka sedang makan.
  2. Selaraskan waktu makan mengikut masa anak ketika lapar.
  3. Ajar anak memilih makanan yang sihat.
  4. Benarkan anak makan snek antara waktu makan mereka.
  5. Sediakan hidangan yang kecil pada selang masa yang tetap.
  6. Galakkan anak lebih aktif secara fizikal, seperti bermain basikal.
  7. Jangan paksa anak makan ketika mereka tidak lapar.
  8. Jangan paksa anak habiskan makanan yang dihidangkan.
Baca Juga  Nutrisi Tambahan Bantu Meningkatkan Antibodi Anak. Masalah Demam, Batuk Dan Selesema Cepat Pulih

Menurut pakar pediatrik, anak tiada selera makan adalah perkara biasa. Tidak perlu bimbang selagi anak masih sihat, aktif dan ceria. Bagaimanapun jika berlarutan sehingga jangka masa yang panjang perlu mendapatkan rawatan perubatan yang sewajarnya.

Jadi macam mana caranya nak atasi anak tiada selera makan? Ibu perlu mencuba dengan cara pelbagaikan resepi yang sedap untuk anak, tetapi masih mengutamakan khasiat penting dalam setiap hidangan.Plate Deco Cara Atasi Anak Tiada Selera Makan

Selain itu susunan hiasan dalam pinggan yang kreatif juga  dapat menarik minat anak bertambah selera makan.

Plate Deco Cara Atasi Anak Tiada Selera Makan 2

Meal Shakes Shaklee Rasa Yang Lazat Serta Banyak Khasiat Membantu Menambah Selera Makan Anak.

Meal Shakes adalah minuman berkhasiat mengandungi multivitamin dan multimineral penting. Ia paling sesuai diambil oleh anak kecil seawal umur setahun.

Kandungan Meal Shakes Untuk Anak Tiada Selera Makan

Manfaat Meal Shakes Atasi Anak Tiada Selera Makan

Meal Shakes boleh dibancuh dengan air kosong dan diminum begitu sahaja. Ia juga boleh dicampurkan ke dalam susu, coklat atau jus buah kegemaran anak.

Ibu juga harus mencuba resepi smoothie yang dicampur dengan meal shakes. Meal Shakes Smoothie Cara Atasi Anak Tiada Selera Makan

Boleh juga dijadikan sebagai perisa tambahan dalam ais krim, puding dan sebagainya. Anak pasti lebih teruja!

Selain membangkitkan selera makan, Meal Shakes turut membantu masalah anak sembelit. membekalkan nutrisi yang lengkap serta membantu tumbesaran yang sihat.

Baca Juga >> Cara Atasi Anak Sembelit Teruk

Testimoni : Anak Lebih Berselera Lepas Minum Meal Shakes Shaklee

Selalu share testimoni kawan-kawan ja ni saya nak berkongsi testimoni saya sendiri mengenai Meal Shakes…saya mula ambil pada bulan April 2012…Anak-anak saya 2 orang semua payah nak makan dan minum susu…kena paksa atau kena marah baru nak makan…berat memanglah tak naik…bila pi check kat klinik taip-tiap bulan asyik duk kat garisan kuning ja..asyik kena marah dengan misi..tension sangat…bila mula bagi tu dalam 2 minggu baru nampak perubahannya…yang seronok habis makanan kat rumah…sat-sat roti, biskut, nasi sampai tak tau nak bagi apa dah..asyik nak makan ja..sekarang pun susu dah senang minum…bila lambat ja bagi makan..terus mintak nak nasi..nak nasi…

Syukur Alhamdulillah..seronok sangat bila tengok perubahan mereka…dulu sampai menangis bila mereka tak mau makan…tengok budak-budak lain masa keluar makan kat kedai senang ja tapi anak sendiri macam tak lapar..sekarang pun dah lepas garisan kuning jadi tak payah selalu pergi klinik.

Testimoni Anak Tiada Selera Makan

Bagaimana Cara Untuk Mendapatkan Meal Shakes Shaklee?

Hubungi terus saya Ainiza melalui Whatsapp +6019-7291154

Saya adalah Pengedar Sah Shaklee Seluruh Malaysia. Dengan setiap pembelian terus melalui saya, anda layak untuk mendapatkan konsultasi eksklusif serta panduan pengambilan suplemen Shaklee yang tepat dan betul.

Untuk lebih mudah dan cepat, anda juga boleh membuat pembelian terus di Esell. Pembayaran boleh menggunakan kad debit atau kad kredit. KLIK Esell di bawah untuk ORDER SEGERA.

Pengedar Shaklee Pekan Nanas Pontian

Hidup Sihat Hidup Ceria

Amalkan Suplemen Pelaburan Kesihatan Berbaloi
 
Ainiza Hamidon 
SID No. 1204686 
 
Call | Sms | Whatsapp
 
Pengedar Sah Shaklee 
COD Pekan Nanas Pontian
Penghantaran POS Seluruh Malaysia

Facebook Comments

Have any Question or Comment?

3 comments on “Cara Atasi Anak Tiada Selera Makan

Hadyla

nak kena kreatif kan..nak bagi dorang suka makan…mealshakes tu memang sangat membantu. Alhamdulillah :))

Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hubungi Saya:

Pengedar Shaklee Pekan Nanas

YOUTH™ Skincare

YOUTH Shaklee Produk Kecantikan Muka Terbaik Selamat Berkesan

Shakleebaby™

Shaklee Baby

CoQ-Trol Plus

CoQ-Troll Plus

Jom Shaklee!

Web Stats

  • 0
  • 164
  • 282
  • 64,970